Dieta, która jest „spinaniem” się na chwilę nie ma sensu. Niby to wiesz, ale skoro koleżanka szybko schudła, to się przemęczysz… Niby wiesz, że duże ograniczenia kcal to droga donikąd, ale może jakimś cudem zobaczysz na wadze tą wymarzoną cyfrę kilogramów. Pomyśl ile razy tak właśnie było? Poniżej odpowiedź no to, do czego może to doprowadzić.

“Dieta”

Czym się charakteryzuje:

  • nastawiona jest najczęściej na wykluczenie jakiegoś produktu lub całej grupy produktów, co niejednokrotnie jest błędem
  • nie zmienia nawyków żywieniowych, tylko nastawiona jest na szybki efekt
  • “przemęczę się”, a potem zjem co lubię
  • choć spadek masy ciała osiąga się zazwyczaj szybciej, niestety jest to ze szkodą dla organizmu. Bardzo niskokaloryczne diety lub monodiety wpływają negatywnie na układ odpornościowy, hormonalny, czy pracę jelit.
  • wytrzymujemy na niej kilka- kilkanaście tygodni
  • kończy się efektem jo-jo, a więc powrotem do “starej” masy ciała sprzed diety, co daje nam nie tylko bardzo dużą amplitudę pomiędzy najniższą, a najwyższą masą ciała, ale i przyczynia się do pogorszenia pracy np. układu hormonalnego (szczególnie wśród kobiet)
  • bardzo często nie ma udowodnionych naukowo badań na działanie danej diety, stosujemy ją, bo np. koleżanka ją stosowała i schudła
"Dieta cud" czy zdrowe odżywianie?

“Dieta cud” czy zdrowe odżywianie?

Zdrowe odżywianie

  • zakłada zmianę żywienia na zawsze, a nie na chwilę
  • oparte jest o produkty o udowodnionym działaniu na organizm, polepszające pracę układów
  • jest różnorodne, kolorowe, niemonotonne. Obfituje w sezonowe produkty, stara się “odchudzić” potrawy, które lubimy, by były bardziej wartościowe odżywczo
  • wpływa na polepszenie stanu organizmu, w tym w jednostkach chorobowych
  • polega na zastanowieniu się nad problemami żywieniowymi danej osoby, uczy w jaki sposób je zmieniać i jak wprowadzać zdrowsze nawyki, aby przyniosły skutek
  • nie jest nastawione tylko na spadek masy ciała, ale przede wszystkim wzbogacenie organizmu w witaminy i składniki mineralne, polepszenie stanu poszczególnych układów i jelit, lepszą kondycję zdrowotną. Zazwyczaj spadek masy ciała jest mniej spektakularny, ale za to trwały
  • zazwyczaj nie kończy się efektem jo-jo- zmieniamy bowiem nasze myślenie o jedzeniu!
  • zaczyna się od głowy, a nie od talerza!
  • wpływa na zmianę innych aspektów życia i wprowadzenie tzw. zdrowego stylu życia
  • opiera się na naukowych doniesieniach nt. skuteczności podejmowanych działań dietetycznych

Zdecydowanie polecamy zdrowe odżywianie na całe życie i wolniejsze, ale trwalsze zmiany, aniżeli szybką “dietę cud”, która skończy się co prawda spadkiem masy ciała, ale będzie miała negatywny wpływ na organizm i spowoduje w nim spustoszenie oraz, niejednokrotnie, większą podatność na jednostki chorobowe. Wybór należy do Ciebie!

Marzena Kasprzak-Jóźwiak

Marzena Kasprzak-Jóźwiak

Jestem absolwentką kierunku Dietetyka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu oraz trenerem szkoleniowcem. Swoją wiedzę pogłębiam nieustannie poprzez liczne szkolenia i kursy. Dzięki temu nie tylko wzbogacam i ugruntowuję wiadomości nt. żywienia i motywacji, ale przede wszystkim zmieniam się na lepsze dla moich pacjentów. Moją pasją jest gotowanie oraz fotografia kulinarna. W czasie mojej pracy jako dietetyk współpracowałam z cateringami dietetycznymi oraz prowadzącymi żywienie zbiorowe w szkołach, przygotowywałam i prowadziłam prelekcje, szkolenia oraz warsztaty kulinarne. W swojej pracy staram się szerzyć ideę zdrowego odżywania również dzięki mediom – pisząc artykuły, prowadząc audycję w Radiu Emaus, czy będąc ekspertem żywieniowym podczas kampanii społecznych i zdrowotnych. Na co dzień pracuję także jako dietetyk w szpitalu im. H. Święcickiego w Poznaniu.

Dodaj komentarz